fredag 22 februari 2008

031-paradiset?

Varför har jag då flyttat till Göteborg om jag bevisligen är så fientligt inställd till staden? Svaret är väldigt enkelt, det beror på att jag fick ett mycket bättre jobb där än vad jag kan få i Stockholm. Jag har arbetat i reklambranschen i tre år nu utan att avancera. Överallt finns det nya hungriga adepter som är redo att jobba fler timmar för en lägre lön. Efter en del rekognisering insåg jag att i Göteborg är det precis tvärtom. Företagen skriker efter kompetenta människor som kan sitt i reklambranschen. Jag sökte ett jobb och fick det direkt. Jag har större frihet, mer ansvar, roligare arbetsuppgifter och framförallt en betydligt högre lön. Förmodligen håller maktbalansen på att tippa över lite, Stockholm är inte nödvändigtvis centrum för all reklamhandel i landet längre. Jag har nu lärt mig att det finns väldigt kompetenta byråer även utanför hufvudstaden och just därför tog jag chansen. Jag flyttade på mig, hittade en ny utmaning och får kanske en chans att ändra på en del rutiner och mönster när jag ändå är igång. Bara jag lär mig stå ut med den förbannade klämkäckheten och göteborskan.

Inga kommentarer: